laat de schuld niet oplopen

Rood staan, rekeningen niet kunnen betalen en oplopende incassokosten. Minimaal 15 procent van de huishoudens, 1,5 miljoen, heeft te maken met ernstige betalingsachterstanden. Slechts een klein gedeelte daarvan komt bij de schuldhulpverlening terecht. In 2016 heeft de NVVK, de branchevereniging voor schuldhulpverlening en sociaal bankieren, 89.300 aanvragen voor schuldhulpverlening geregistreerd. Er is ook een groeiende groep mensen met schulden die probeert om zelf uit de geldproblemen te komen. Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) en de NVVK roepen deze mensen op bij de eerste betalingsachterstand direct aan de bel te trekken en niet te wachten tot de achterstanden oplopen. “Vul niet het ene gat met het andere, maar bel direct met de bedrijven waar je een achterstand hebt en stel een afbetalingsregeling voor,” aldus Nibud en NVVK. Speciaal hiervoor hebben beide organisaties hun site zelfjeschuldenregelen.nl aangepast. Bezoekers krijgen hier een op maat gemaakt actieplan, met inzicht in de bedragen die ze zouden kunnen aflossen en voorbeeldbrieven waarmee ze direct hun schuldeisers kunnen benaderen.

Beloon consument die zelf om betalingsregeling vraagt
Actueel in de schuldhulpverlening is momenteel “vroegsignalering”. Veel gemeenten, schuldeisers en hulpverleners zijn bezig met het zo vroeg mogelijk aanbieden van hulp aan mensen met schulden. Hierdoor worden veel mensen met beginnende schulden opgespoord en kan er eerder met hulpverlening worden begonnen. NVVK en Nibud juichen deze ontwikkeling toe. Zij zouden ook graag zien dat bedrijven coulanter zijn tegen consumenten die zelf vragen om betalingsregelingen of die op een andere manier uit zichzelf aandacht vragen voor hun (tijdelijke) onvermogen om de rekening te kunnen betalen. Het ZELF aan de bel trekken en een betalingsvoorstel doen is een grote stap voor mensen met schulden. Wanneer er niet goed wordt gereageerd op een voorstel, is de kans groot dat zij een dergelijke stap niet nog eens ondernemen en verder in de problemen wegzakken. Het Nibud en de NVVK zouden graag zien dat organisaties meedenken over een duurzame oplossing voor de klant, bijvoorbeeld door het verlagen van het aflosbedrag of het tijdelijk opschorten van de betaling.

Hoe eerder hoe beter
Hoe eerder mensen in actie komen, hoe makkelijker het is om een betalingsachterstand weer in te lopen. Helaas zijn de meeste mensen geneigd om weg te duiken voor hun problemen en schamen ze zich voor het feit dat er geen geld is. Door deze schaamte komen ze in een isolement. Veel mensen gaan dan zelf op zoek naar een oplossing. Door ze aan te moedigen direct bij de eerste aanmaning om hulp te vragen wordt de kans op een enorme schuldenberg kleiner. Juist die eerste stap blijkt cruciaal. Daarom wordt op zelfjeschuldenregelen.nl haarfijn uitgelegd hoe je schuldeisers kunt benaderen. De site helpt met het uitrekenen van het bedrag dat iemand heeft om zijn schulden mee te kunnen afbetalen. En als diegene geen geld heeft, adviseert de site hoe hij in dat geval zijn schuldeiser het beste kan benaderen. De site biedt verschillende voorbeeldbrieven, een op maat gemaakt actieplan en een rekentool voor het berekenen van de aflosruimte.

Feiten en cijfers over mensen met schulden
Van de 1,5 miljoen Nederlandse huishoudens met ernstige betalingsachterstanden heeft bijna de helft te maken met problematische schulden. De andere helft heeft risicovolle schulden, maar staat niet als zodanig geregistreerd bij de schuldhulpverlening. De site zelfjeschuldenregen.nl werd in 2016 ruim 225.00 keer bezocht. Bezoekers waarderen met name de voorbeeldbrieven en de uitleg over wat zij tegen betalingsachterstanden kunnen doen. Door de site compleet te vernieuwen en breder onder de aandacht van intermediairs te brengen hebben het Nibud en de NVVK de ambitie om minstens 300.000 bezoeken te realiseren in 2018.

bron: Nibud en NVVK

Print Friendly, PDF & Email
Dit bericht is geplaatst in armoede, incasso, Schulden met de tags , , , , . Bookmark de permalink.